نقشه‌های تارنما از این جهت برای seo التفات دارا‌هستند که سبب می گردند منتور سئو مشهد روباتهای موتورهای کاوش بتوانند سریع خیس صفحه های وب سایت شما پیمایش کرده و مطالب وبسایت شمارا ایندکس نمایند، از طرف دیگر در صورتی محتوایی را بازنویسی نمایید، خزنده ها سریعتر متوجه این تغییر تحول میشوند و قابلیت ایندکس کردن تصاویر و ویدئوها به طور جداازهم وجود خواهد داشت.  زمانیکه شما یک نقشه تارنما ساخت‌و‌ساز میکنید، و برای مثال آن را به ابزار وبمستر گوگل ارسال میکنید گوگل قادر است نقشه وب سایت شما‌را رسیدگی (crawl) نماید. اگرچه اشخاص معمولا حیران می گردند که چه وقتی از کدام نقشه تارنما خوب میباشد به کار گیری نمایند، این بستگی به مقصود وب سایت شما دارااست. یکی تفاوتهای مهم دربین این دو در کیفیت crawl گوگل (رسیدگی داده ها به وسیله رباتهای موتورهای کاوش) روی تارنما میباشد. 
 
توضیح بی آلایش این میباشد که در رتبه نخستین XML برای موتورهای جستجوست در حالیکه HTML برای یوزرها نوشته میگردد. یک پروتکل نقشه وب سایت XML به صورت خاص برای spiderهای موتور کاوش در حیث گرفته میشود. به طور ریشه‌ای XML فایلی میباشد که دربردارنده تمامی شغل‌های پشت صحنه بر روی سایت میباشد. خیر فقط URL مهم تارنما، بلکه همگی URLهایی که در باطن تارنما یار و همدم با متا دیتا درخصوص میباشد. کلاً مزایای داشتن نقشه تارنما بر seo در ارتقاء سرعت و نیز شانس ایندکس شدن مطالب تارنما در موتورهای کاوش می باشد.
 
همینطور سبب ارتقاء ورود یوزرها و جذب مخاطب از جستجوگرها به سایت شما میشود. به این ترتیب می تواند یک کدام از معیارهای اصلی در seo وبسایت باشد.
 
نوشته ی علمی پیشنهادی: فولدر Robots.txt چیست و چه کاربردی در بهینه سازی وب سایت دارااست؟
 
چه گونه برای وبسایت خویش یک وب سایت مپ ساخت و ساز کنیم؟
هم اکنون که از مداقه وب سایت مپ ها و شیوه اثر آنان بر seo با خبر شدیم. این پرسش پیش میاید که یک وب سایت مپ را چه‌طور ساخت و ساز کنیم. همانگونه که در ابتدا توضیح داده شد، در گوگل اینترنت مستر شیوه ساخت و ساز یک وب سایت مپ گستردن داده شد‌ه‌است. در اینجا به روشهای دیگر ساخت‌و‌ساز وبسایت مپ خوا‌هیم پرداخت.
 
دانلود وب سایت مپ از یک تارنما
بعضا وبسایت ها به شما قابلیت و امکان می دهند که برای وب سایت خویش یک تارنما مپ تولید کنیم. شما می‌توانید بدین تارنما ها رفته و با ورود نشانی وبسایت و بقیه خصوصیات مراد گردیده برای وب سایت خویش یک تارنما مپ ساخت کرده و آنرا دانلود و در پایان هم در سرور خویش بارگذاری نمایید. وبسایت های مجانی و غیر بدون پول بخش اعظمی در سراسر اینترنت به ساخت تارنما مپ تخصیص دارا‌هستند. از دارای شهرت ترین این تارنما ها میتوان به وبسایت xml-sitemaps.com اشاره نمود. این تارنما بسیار بی آلایش و با چندین کلیک وبسایت مپ را برای شما ساخت‌و‌ساز می نماید. مشکل استعمال از این سیرتکامل وب سایت مپ ها در داینامیک نبودن آن ها میباشد. یعنی اینکه هر بارکه بخواهید یک ورقه را به وبسایت خویش اضافه نمایید می بایست یک تارنما مپ نو دانلود و جایگزین وب سایت مپ گذشته فرمائید.
 
به کارگیری از افزونه های تارنما مپ ساز
با دقت به نوع سیستم رئیس محتوا وب سایت خویش می‌توانید افزونه های دوره خصوصی سئو مشهد بدون پول و غیر بدون پول بخش اعظمی بیابید که بسادگی یک نقشه وبسایت تولید می نمایند. تعداد این افزونه ها بقدری میباشد که نامبردن آن ها خویش تعدادی و یک سری کاغذ شود. به این ترتیب شایسته ترین راه و روش برای یافتن افزونه دلخواه خویش این میباشد که، در پنل مدیر وبسایت خویش در نصیب دانلود افزونه ها بدنبال افزونه های مربوطه کاوش کرده و با دقت به ترازو محبوبیت و توضیحات افزونه آن را دانلود و استعمال فرمایید. از مزایایی این طریق داینامیک بودن تارنما مپ و عدم نیاز به دانلود مداوم یک ورژن تازه از نقشه تارنما میباشد.